Dato: 2007-09-29
Forsker ved Norsk Senter for Bygdeforskning, Katrina Rønningen, uttaler til Miljøjournalen nr 8/2007:
"Med all respekt og sympati for de som sliter med vanskelige bruk-vern-konflikter:
I fremtiden vil miljø kunne skape flere arbeidsplasser enn det fjerner.
Det er viktig med en fremtidsrettet innstilling, selvom det kan være vanskelig i det daglige strev. Næringslivet bør i mye større grad se miljøkrav som en mulighet og utfordring.To eksempler er miljøteknologi og turisme, der mulighetene er store. Samtidig er turismen et tveegget sverd.
Ansvarlighet i kommunenes iver etter hyttebygging er et stikkord.
Imagebygging eller merkevarebygging knyttet til vernede områder, biologisk mangfold og vakre kulturlandskap kan være viktig med tanke på til trekking av nye innbyggere,deltidsinnbyggere, og turister, sier Rønningen."
Allerede nå benyttes Trillemarka-verneområdet i annonsering for hytter nær området. Når gammel naturskog blir stadig sjeldnere, blir markedsføringsverdien av Trillemarka stadig større.
Når vil kommunene begynne å bruke Trillemarka i egen reklame?
Eiendomsmeglere og hytteselgere bruker allerede merkevaremulighetene som "Trillemarka" gir i fullt monn:
Megler Jarnæss mener at uberørt natur kommer til å bli en mangelvare, og at Trillemarka derfor kan bli en sterk merkevare.
Se artikkelen i Aftenposten om Trillemarka-merkevarenavnet:
-Området er i ferd med å bli et merkevarenavn som klinger godt i ørene til folk som er på jakt etter fritidseiendom, sier eiendomsmegler Leif Jarnæss til dt.no.
Trillemarka - en verdifull merkevare
Forsker ved Norsk Senter for Bygdeforskning: Merkevarebygging knyttet til vernede områder viktig for å skape fremtidsretta arbeidsplasser.
Forsker ved Norsk Senter for Bygdeforskning, Katrina Rønningen, uttaler til Miljøjournalen nr 8/2007:
"Med all respekt og sympati for de som sliter med vanskelige bruk-vern-konflikter:
I fremtiden vil miljø kunne skape flere arbeidsplasser enn det fjerner.
Det er viktig med en fremtidsrettet innstilling, selvom det kan være vanskelig i det daglige strev. Næringslivet bør i mye større grad se miljøkrav som en mulighet og utfordring.To eksempler er miljøteknologi og turisme, der mulighetene er store. Samtidig er turismen et tveegget sverd.
Ansvarlighet i kommunenes iver etter hyttebygging er et stikkord.
Imagebygging eller merkevarebygging knyttet til vernede områder, biologisk mangfold og vakre kulturlandskap kan være viktig med tanke på til trekking av nye innbyggere,deltidsinnbyggere, og turister, sier Rønningen."
Allerede nå benyttes Trillemarka-verneområdet i annonsering for hytter nær området. Når gammel naturskog blir stadig sjeldnere, blir markedsføringsverdien av Trillemarka stadig større.
Når vil kommunene begynne å bruke Trillemarka i egen reklame?
Eiendomsmeglere og hytteselgere bruker allerede merkevaremulighetene som "Trillemarka" gir i fullt monn:
Megler Jarnæss mener at uberørt natur kommer til å bli en mangelvare, og at Trillemarka derfor kan bli en sterk merkevare.
Se artikkelen i Aftenposten om Trillemarka-merkevarenavnet:
-Området er i ferd med å bli et merkevarenavn som klinger godt i ørene til folk som er på jakt etter fritidseiendom, sier eiendomsmegler Leif Jarnæss til dt.no.